Олімпіади і конкурси

Методичні рекомендації
щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з основ правознавства у 2016-2017 н. р.

У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіаді з правознавства беруть участь учні  9-11 класів.
Час роботи над олімпіадними завданнями – 4 астрономічні години.
Щодо структури і змісту завдань IІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства 2016/2017 н. р. повідомляємо про таке.
Під час підготовки до олімпіади педагогам та учням потрібно звернути увагу на обсяг навчального матеріалу..
Учням 9 класу будуть запропоновані завдання в межах чинної програми з правознавства (практичний курс), а саме наступні теми: «Правила і закони у суспільстві та твоєму житті», «Ти – людина, значить, маєш права», «Ти і цивільно-правові відносини». Необхідно також звернути увагу на нормативно-правові документи, що регулюють відносини в межах вище зазначених питань.
Для учнів 10-11 класів слід орієнтуватись на навчальний матеріал в межах програм як профільного рівня, так і рівня стандарту. Учні 10 класу мають оволодіти навчальним матеріалом з теорії держави і права та конституційного права, а також усім навчальним матеріалом за 9 клас. Учні 11 класу мають орієнтуватись на навчальний матеріал, вивчений у 10 класу, та навчальну програму профільного рівня на час проведення олімпіади.
 Під час підготовки до ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з основ правознавства слід врахувати, що протягом 2014-2016 років Верховною Радою України прийнято ряд законодавчих актів, вивчення яких охоплюється навчальними програмами. Потрібно звернути особливу увагу на наступні нормативно-правові акти:
-        Закон України від 09.04.2015 р. «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»;
-        Закон України від 05.11.2015 р. «Про зовнішню трудову міграцію»;
-        Закон України від 03.09.2015 р. «Про електронну комерцію»;
-        Закон України від 14.07.2015 р. «Про місцеві вибори»;
-        Закон України від 02.07.2015 р. «Про національну поліцію»;
-        Закон України від 12.05.2015 р. «Про правовий режим воєнного стану»;
Закон України від 05.02.2015 р. «Про добровільне об’єднання територіальних громад»;
-        Закон України від 14.10.2014 р. «Про прокуратуру».
-        «Про внесення зміни до статті 15 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо призову громадян України на строкову військову службу (від 18.02.2016 р. № 1008-VIII),
-        «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України» (від 04.02.2016 р. № 990-VIII);
-        «Про державну службу» (від 10.12.2015 р., набуття чинності 01.05.2016 р., № 889-VIII);
-        «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (від 24.12.2015 р. № 921-VIII);
-        Про Державне бюро розслідувань» (від 12.11.2015 р. № 794-VIII).
Окремо зауважимо, що зміни були внесені до статей Кримінального, Сімейного та інших кодексів України.

Завдання  передбачатимуть як знання теоретичного матеріалу, так і практичні вміння розв’язувати ситуації у вигляді юридичних задач. Щодо перевірки теоретичних знань варто орієнтуватись на  таку структуру завдань:
-        Тести, які мають чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
-        Завдання з помилкою у тексті.
-        Завдання, що мають відкриту форму відповіді (заповнити пропуски).
-        Робота з понятійним апаратом.
-        Завдання, що передбачає характеристику правового порядку, явища чи правової процедури.
Практичний тур передбачає розв’язування юридичних задач.
Юридичні задачі перевіряють уміння учнів роз’яснювати правові норми відповідно до життєвих ситуацій. У 10-11 класах передбачаються задачі за різними галузями права, в 11 класі можливі задачі на міжгалузеві зв’язки.
Оцінювання олімпіади них завдань здійснюється балами, указаними безпосередньо у завданнях.
У день проведення олімпіади після оприлюднення завдань члени журі розробляють критерії оцінювання кожного завдання.
Під час оцінювання завдань необхідно враховувати:
-        рівень оволодіння знаннями про систему об’єктивно існуючих державно-правових реалій;
-        рівень умінь аналізувати суспільно-політичні події, користуючись нормами права;
-        рівень сформованості навичок діяти згідно норм в конкретних життєвих ситуаціях;
-        логічність викладу матеріалу;
-        багатство мови – володіння юридичною лексикою, посилання на правові норми.
Перевірка робіт здійснюється у день проведення олімпіади та результати заносити до протоколу.

 Методист   Киреєва Г.М.



Методичні рекомендації
щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з ІСТОРІЇ
(2016-2017 навчальний рік)

У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіаді з історії беруть участь учні  8-11 класів.
Час роботи над олімпіадними завданнями – 4 астрономічні години.
Щодо структури і змісту завдань IІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії 2016/2017 н. р. повідомляємо про таке.
Комплект олімпіадних завдань охоплює програмовий матеріал з різних розділів курсу  історії  України та Всесвітньої історії за попередні роки навчання та теми, які учні повинні опанувати відповідно до чинних навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів.
Завдання з олімпіади по історії  спрямовані як на виявлення поглибленого знання й розуміння учнями низки визначальних історичних подій, явищ, процесів, так і сформованості в них навчальних компетентностей (хронологічної, просторової, інформаційної, мовленнєвої, логічної та аксіологічної).
 Структура комплекту завдань для відповідного класу буде охоплювати завдання на виявлення  рівня розвиненості в учасників олімпіади уміння визначати провідні тенденції історичного процесу; уміння давати порівняльну характеристику; встановлювати хронологічні, просторові та причинно-наслідкові зв’язки; розкривати значення, висловлювати власну точку зору, аргументувати свою позицію; визначати роль особистості в історії;  володіти категоріями історичного часу, історичного простору та історичного руху, головними історичними поняттями.
Орієнтовний розподіл  завдань за предметами: історія України – 60-75%, всесвітня історія – 25-40%.
Завдання будуть підготовлені відповідно до навчальних програм   «Програми для загальноосвітніх закладів для 5 – 9 класів» редакції 2012 року (зі змінами 2015 року) (6-8 класи), «Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи» редакції 2005 року (9 класи), «Історія України. 10-11 класи» для класів історичного профілю» редакції 2016 року, «Всесвітня історія. 10-11 класи» для класів історичного профілю редакції 2016 року. Програми розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України. До 30 % завдань олімпіади можуть виходити за межі навчальних програм.
Завдання будуть стосуватися таких галузей історичної науки, як  соціально-економічна, політична, культурна, релігійна історія, повсякденне життя.
 У змісті завдань знайдуть відображення події історичного календаря 2016, 2017 років. Радимо звернути увагу на Укази Президента України № 17/2016 «Про заходи з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917–1921 років» та №675/2015 «Про відзначення 25-ї річниці незалежності України».
Учасники олімпіади виконуватимуть завдання теоретичного та практичного турів.
Теоретичний тур передбачає завдання розгорнутого типу. Враховуватиметься повнота і глибина розкриття теми, вміння здійснювати науковий аналіз, логічність і послідовність викладу матеріалу, обґрунтованість висновків, оригінальність думки, знання фактичного матеріалу та вміння ним оперувати та застосовувати. Орієнтовні форми завдань: написання за заданою темою наукової статті, історичного портрету, історичного есе, енциклопедичної довідки, розгорнутого плану-конспекту тощо.
Для висвітлення діяльності історичних персоналій рекомендуємо:
–       ознайомитися з найважливішими біографічними даними;
–       простежити процес становлення особистості в конкретному середовищі;
–       виявити історичні умови, що відіграли роль у формуванні поглядів, якостей особи;
–       дослідити участь історичної особи в суспільному житті;
–       визначити, інтереси якої  соціальної групи, класу, політичної сили відбиває історична особа в своїй діяльності;
–       виявити вплив конкретної історичної особи на окремі галузі життя чи суспільно-політичні процеси;
–       з’ясувати морально-психологічні якості історичної особи;
–       показати коло однодумців і соратників історичної особи.
Під час написання творчих завдань з історії доцільно звертати увагу на:
–       змістовність викладу – повне, конкретне, чітке розкриття теми з використанням найважливіших історичних фактів, їх оцінка з висновками й узагальненнями;
–       логічність – послідовне, чітке висвітлення історичного матеріалу;
–       багатство мови – вживання історичних термінів, синонімів, образних висловів тощо. Багатство мови зумовлює використання історичних документів, знання літературних пам’яток епохи, історико-публіцистичних творів;
–       емоційність і виразність – яскраво й образно висловлювати думки і почуття, вміло добирати приклади;
–       правильне вживання слів – відсутність слів-паразитів, жаргонних словотворень, русизмів, правильне написання історичних термінів.
Практичний тур передбачає розв’язання завдань проблемно-тестового характеру, направлених на перевірку знань фактичного матеріалу, визначень, понять, явищ, основних віх біографій видатних історичних осіб тощо . Орієнтовні форми завдань: виправлення фактичних помилок у тексті, пошук відповідностей, наведення точних і лаконічних визначень для історичних понять, явищ та осіб, заповнення пропусків у таблицях, визначення характерних ознак, причинно-наслідкових зв’язків, робота з картою, робота з візуальними джерелами, розв’язання історичних задач, тести, хронологічні рівняння тощо.
Оцінювання завдань здійснюється балами, вказаними безпосередньо у завданнях.

Методист Киреєва Г.М

Комментариев нет:

Отправить комментарий