Методичні рекомендації
щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської
олімпіади з основ правознавства у 2016-2017 н. р.
У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської
олімпіаді з правознавства беруть участь учні
9-11 класів.
Час роботи над олімпіадними завданнями –
4 астрономічні години.
Щодо структури і змісту завдань IІ етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства 2016/2017 н. р.
повідомляємо про таке.
Під час підготовки до олімпіади
педагогам та учням потрібно звернути увагу на обсяг навчального матеріалу..
Учням 9 класу будуть запропоновані
завдання в межах чинної програми з правознавства (практичний курс), а саме
наступні теми: «Правила і закони у суспільстві та твоєму житті», «Ти – людина,
значить, маєш права», «Ти і цивільно-правові відносини». Необхідно також
звернути увагу на нормативно-правові документи, що регулюють відносини в межах
вище зазначених питань.
Для учнів 10-11 класів слід
орієнтуватись на навчальний матеріал в межах програм як профільного рівня, так
і рівня стандарту. Учні 10 класу мають оволодіти навчальним матеріалом з теорії
держави і права та конституційного права, а також усім навчальним матеріалом за
9 клас. Учні 11 класу мають орієнтуватись на навчальний матеріал, вивчений у 10
класу, та навчальну програму профільного рівня на час проведення олімпіади.
Під час підготовки до ІІ етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади з основ правознавства слід врахувати, що протягом
2014-2016 років Верховною Радою України прийнято ряд законодавчих актів,
вивчення яких охоплюється навчальними програмами. Потрібно звернути особливу
увагу на наступні нормативно-правові акти:
- Закон
України від 09.04.2015 р. «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного
(нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої
символіки»;
- Закон
України від 05.11.2015 р. «Про зовнішню трудову міграцію»;
- Закон
України від 03.09.2015 р. «Про електронну комерцію»;
- Закон
України від 14.07.2015 р. «Про місцеві вибори»;
- Закон
України від 02.07.2015 р. «Про національну поліцію»;
- Закон
України від 12.05.2015 р. «Про правовий режим воєнного стану»;
Закон України від 05.02.2015 р. «Про
добровільне об’єднання територіальних громад»;
- Закон
України від 14.10.2014 р. «Про прокуратуру».
- «Про
внесення зміни до статті 15 Закону України «Про військовий обов’язок і
військову службу» щодо призову громадян України на строкову військову службу
(від 18.02.2016 р. № 1008-VIII),
- «Про
внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення
факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України»
(від 04.02.2016 р. № 990-VIII);
- «Про
державну службу» (від 10.12.2015 р., набуття чинності 01.05.2016 р., №
889-VIII);
- «Про
внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав
і свобод внутрішньо переміщених осіб» (від 24.12.2015 р. № 921-VIII);
- Про
Державне бюро розслідувань» (від 12.11.2015 р. № 794-VIII).
Окремо зауважимо, що зміни були внесені
до статей Кримінального, Сімейного та інших кодексів України.
Завдання
передбачатимуть як знання теоретичного матеріалу, так і практичні вміння
розв’язувати ситуації у вигляді юридичних задач. Щодо перевірки теоретичних знань
варто орієнтуватись на таку структуру
завдань:
- Тести,
які мають чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
- Завдання
з помилкою у тексті.
- Завдання,
що мають відкриту форму відповіді (заповнити пропуски).
- Робота
з понятійним апаратом.
- Завдання,
що передбачає характеристику правового порядку, явища чи правової процедури.
Практичний тур передбачає розв’язування
юридичних задач.
Юридичні задачі перевіряють уміння учнів
роз’яснювати правові норми відповідно до життєвих ситуацій. У 10-11 класах
передбачаються задачі за різними галузями права, в 11 класі можливі задачі на
міжгалузеві зв’язки.
Оцінювання олімпіади них завдань
здійснюється балами, указаними безпосередньо у завданнях.
У день проведення олімпіади після
оприлюднення завдань члени журі розробляють критерії оцінювання кожного
завдання.
Під час оцінювання завдань необхідно
враховувати:
- рівень
оволодіння знаннями про систему об’єктивно існуючих державно-правових реалій;
- рівень
умінь аналізувати суспільно-політичні події, користуючись нормами права;
- рівень
сформованості навичок діяти згідно норм в конкретних життєвих ситуаціях;
- логічність
викладу матеріалу;
- багатство
мови – володіння юридичною лексикою, посилання на правові норми.
Перевірка робіт здійснюється у день проведення
олімпіади та результати заносити до протоколу.
Методист Киреєва Г.М.
Методист Киреєва Г.М
Методичні рекомендації
щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з ІСТОРІЇ
(2016-2017 навчальний рік)
У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської
олімпіаді з історії беруть участь учні
8-11 класів.
Час роботи над олімпіадними завданнями –
4 астрономічні години.
Щодо структури і змісту завдань IІ етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії 2016/2017 н. р. повідомляємо про
таке.
Комплект олімпіадних завдань охоплює
програмовий матеріал з різних розділів курсу
історії України та Всесвітньої
історії за попередні роки навчання та теми, які учні повинні опанувати
відповідно до чинних навчальних програм для загальноосвітніх навчальних
закладів.
Завдання з олімпіади по історії спрямовані як на виявлення поглибленого
знання й розуміння учнями низки визначальних історичних подій, явищ, процесів,
так і сформованості в них навчальних компетентностей (хронологічної,
просторової, інформаційної, мовленнєвої, логічної та аксіологічної).
Структура комплекту завдань для відповідного
класу буде охоплювати завдання на виявлення
рівня розвиненості в учасників олімпіади уміння визначати провідні
тенденції історичного процесу; уміння давати порівняльну характеристику;
встановлювати хронологічні, просторові та причинно-наслідкові зв’язки;
розкривати значення, висловлювати власну точку зору, аргументувати свою
позицію; визначати роль особистості в історії;
володіти категоріями історичного часу, історичного простору та
історичного руху, головними історичними поняттями.
Орієнтовний розподіл завдань за предметами: історія України –
60-75%, всесвітня історія – 25-40%.
Завдання будуть підготовлені відповідно
до навчальних програм «Програми для
загальноосвітніх закладів для 5 – 9 класів» редакції 2012 року (зі змінами 2015
року) (6-8 класи), «Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи» редакції
2005 року (9 класи), «Історія України. 10-11 класи» для класів історичного
профілю» редакції 2016 року, «Всесвітня історія. 10-11 класи» для класів
історичного профілю редакції 2016 року. Програми розміщені на офіційному сайті
Міністерства освіти і науки України. До 30 % завдань олімпіади можуть виходити
за межі навчальних програм.
Завдання будуть стосуватися таких
галузей історичної науки, як
соціально-економічна, політична, культурна, релігійна історія, повсякденне
життя.
У
змісті завдань знайдуть відображення події історичного календаря 2016, 2017
років. Радимо звернути увагу на Укази Президента України № 17/2016 «Про заходи
з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917–1921 років» та
№675/2015 «Про відзначення 25-ї річниці незалежності України».
Учасники олімпіади виконуватимуть
завдання теоретичного та практичного турів.
Теоретичний тур передбачає завдання
розгорнутого типу. Враховуватиметься повнота і глибина розкриття теми, вміння
здійснювати науковий аналіз, логічність і послідовність викладу матеріалу,
обґрунтованість висновків, оригінальність думки, знання фактичного матеріалу та
вміння ним оперувати та застосовувати. Орієнтовні форми завдань: написання за
заданою темою наукової статті, історичного портрету, історичного есе,
енциклопедичної довідки, розгорнутого плану-конспекту тощо.
Для висвітлення діяльності історичних
персоналій рекомендуємо:
– ознайомитися
з найважливішими біографічними даними;
– простежити
процес становлення особистості в конкретному середовищі;
– виявити
історичні умови, що відіграли роль у формуванні поглядів, якостей особи;
– дослідити
участь історичної особи в суспільному житті;
– визначити,
інтереси якої соціальної групи, класу,
політичної сили відбиває історична особа в своїй діяльності;
– виявити
вплив конкретної історичної особи на окремі галузі життя чи суспільно-політичні
процеси;
– з’ясувати
морально-психологічні якості історичної особи;
– показати
коло однодумців і соратників історичної особи.
Під час написання творчих завдань з
історії доцільно звертати увагу на:
– змістовність
викладу – повне, конкретне, чітке розкриття теми з використанням найважливіших
історичних фактів, їх оцінка з висновками й узагальненнями;
– логічність
– послідовне, чітке висвітлення історичного матеріалу;
– багатство
мови – вживання історичних термінів, синонімів, образних висловів тощо.
Багатство мови зумовлює використання історичних документів, знання літературних
пам’яток епохи, історико-публіцистичних творів;
– емоційність
і виразність – яскраво й образно висловлювати думки і почуття, вміло добирати
приклади;
– правильне
вживання слів – відсутність слів-паразитів, жаргонних словотворень, русизмів,
правильне написання історичних термінів.
Практичний тур передбачає розв’язання
завдань проблемно-тестового характеру, направлених на перевірку знань
фактичного матеріалу, визначень, понять, явищ, основних віх біографій видатних
історичних осіб тощо . Орієнтовні форми завдань: виправлення фактичних помилок
у тексті, пошук відповідностей, наведення точних і лаконічних визначень для
історичних понять, явищ та осіб, заповнення пропусків у таблицях, визначення
характерних ознак, причинно-наслідкових зв’язків, робота з картою, робота з
візуальними джерелами, розв’язання історичних задач, тести, хронологічні
рівняння тощо.
Оцінювання завдань здійснюється балами,
вказаними безпосередньо у завданнях.
Комментариев нет:
Отправить комментарий